Stambyte – Information till boende

hållbarhetstider i fastigheter - Stambytesbloggen
Hållbarhetstider i fastigheter
13 oktober, 2019
Lagar vid stambyte - Stambytesbloggen
Regler och lagar vid stambyte
13 oktober, 2019
stambyte information - Stambytesbloggen

Stambyte Information

Information till boende vid stambyte

Stambyte Information till boende

Att informera alla inblandade parter innan och under ett stambyte är ytterst viktigt. Här handlar detta om allt från bostadsrättsförening, fastighetsägare, medlemmar, hyresgäster, lägenhetsinnehavare samt berörda myndigheter och även entreprenören.

De som är i mest behov av information inför och under ett stambyte, är dock alla de som bor i de berörda lägenheterna och den fastighet det ska utföras ett stambyte i. Här är det då viktigt att alla de boende får den information de behöver i tid.

De ska också ha full kunskap om vad som verkligen kommer att ske, vilka omständigheter de står inför samt att de verkligen förstår vad ett stambyte kommer att innebära.

Detta är då något som ska ske regelbundet i etapper, samt att det alltid ska finnas möjligheter för de boende att ställa frågor och få snabba svar. Detta kan utföras på olika sätt och genom att använda många olika moderna och traditionella kanaler för att sprida informationen.

Nedan ser du som är fastighetsägare, bostadsrättsförening eller projektledare ett bra exempel på hur det kan gå till att ge information till boende vid stambyte. För alla som vill veta mera går det också bra att läsa om stambytesprocessen samt checklista vid stambyte, som kan ge mycket bra information till alla inblandade.

I övrigt finns även vår stora sektion av vanliga frågor och svar vid stambyte.

Informationsmöten inför och under stambytet

Informationsmöten stambyte

Något mycket viktigt inför och under projektet är information till boende vid stambyte via informationsmöten. Här kommer allt ned på det fysiska och gemensamma planet. Alla de boende får träffa varandra, känna sig delaktiga och förstår att de inte är ensamma om att behöva genomlida det som ska ske.

De blir på så sätt en grupp som kan samverka och diskutera med varandra. Informationsmöten vid stambyte fungerar mera som ett verktyg att öppna upp kännedomen om att flera är berörda och att de kan prata med varandra om olika problem.

Utöver detta bidrar givetvis informationsmöten till att sprida information till boende vid stambyte rörande allt det som händer och sker inom den närmaste perioden, samt vad som kommer att ske under hela projektet. Det är också här de boende får information om och kan göra sina val rörande vad de vill förändra i sina lägenheter.

Informera om stambyte via trycksaker

Nu räcker det inte alls med enbart informationsmöten för att sprida all nödvändig information till boende vid stambyte. Här kommer då den traditionella metoden via trycksaker som flygblad och annan information brevledes att fylla en stor funktion.

Genom detta sätt att meddela om olika saker, kommer även mera privat information kunna lämnas. Exempelvis kan detta röra sig om personliga svar eller när stambytet fysiskt kommer att påverka just deras lägenhet.

Information via flygblad har fungerat under decennier och kommer alltid vara ett av de mest pålitliga medel som finns för att förvissa sig om att viktig information verkligen har lämnats och nått den berörda parten.

Information gällande stambyte via webbsida

Efter allt snack vid trevliga informationsmöten och personliga meddelanden kommit brevledes, är det dags att ta tag i den digitala världen. Givetvis måste alla fastighetsägare idag ha en webbplats, där de sprider information till de boende. De som inte har det bör omedelbart skaffa en, eller åtminstone skapa en digital informationskälla vid ett stambyte.

Här handlar det om att sprida information till unga och medelålders, men även i vissa fall äldre som kommit på hur smidigt det är att uppdatera sig via Internet. Helt enkelt är det idag mer naturligt än ovanligt att ge information via nätet och en webbplats.

Fördelen med en webbplats är att detta också kan användas som ett kontaktnät mellan fastighetsägare, boende samt entreprenören vid olika frågor.

Möjligheten att få svar på frågor vid stambyte

Det allra viktigaste när det gäller information till boende vid stambyte är inte alls allt det de kan finna via webbplatser eller vid fysiska informationsmöten. Faktum är att det inte alls är något av det som de har informerats om. Det är helt enkelt det de inte har fått reda på som oroar dem.

Med det sagt måste det alltid finns ett sätt för boende att kunna ställa frågor inför och under ett stambyte. Här ska de snabbt kunna få svar på sina frågor så att de lugnt och stilla kan gå tillbaka med full vetskap om ärendet och sina normala liv.

Frågor måste besvaras vid stambyte

För att uppnå ett effektivt system för frågor och svar från de boende, kommer det finnas ett flertal saker som måste implementeras. Till att börja med ska det alltid finnas utrymme för alla frågor vid eller efter ett informationsmöte.

Efter det är det optimalt att det finns ett kundcenter för frågor och svar online via webbplats. Sedan ska det också upprättas en arbetsgrupp som ser till att informera fastighetskontoret så de kan svara på alla frågor vid besök eller telefonsamtal från de boende.

Se till att göra de boende delaktiga vid stambyte

För att minska antalet frågor, vilket kan bli väldigt många inför och under ett stambyte, är det viktigt att göra de bonde delaktiga i stambytet. Detta görs genom att hålla regelbundna informationsmöten där de hela tiden hålls uppdaterade.

Samtidigt är det viktigt att gemenskapen mellan de boende stärks, så de kan hjälpa till att informera och svara på varandras frågor. Utöver detta är det alltid roligt att kunna vara med och bestämma på ett hörn. Detta är inget problem i bostadsrättsföreningar där de boende äger sina lägenheter.

För hyresgäster kan en fastighetsägare erbjuda möjligheter att välja kakel och klinker. Det kan också erbjudas olika badrums eller kökspaket för att göra stambytet mera spännande för de boende.

Helt enkelt handlar det om att vara aktiv och låta alla delta på alla plan detta är möjligt.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Begär Offert